نبویان در حاشیه اجلاس گفت و گوی بین ادیان اتحادیه بین المجالس جهانی:
آزادی بیان جزو آزادیهای بنیادین است/ عقیده و مذهب از آزادیهای غیرقابل انکار بشر است
محمود نبویان طی سخنانی در پنل دین و اعتقاد که در حاشیه اجلاس گفت و گوی بین ادیان اتحادیه بین المجالس جهانی(IPU) برگزار شد، اظهار کرد: اگر آزادی بیان جزو آزادیهای بنیادین بشر باشد، عقیده و مذهب و متعلقات آن از جمله آزادی انجام مناسک مذهبی نیز از جمله حقوق و آزادیهای غیرقابل انکار بشر است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سیدمحمود نبویان طی سخنانی در پنل دین و اعتقاد که در حاشیه اجلاس گفت وگوی بین ادیان اتحادیه بین المجالس جهانی (IPU) برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مصـادیق بارز آزادی مذهب، آزادی پاییندی به شـعائر مذهبی است. میدانیم در مورد مسلمانان یکی از مهمترین شعائر مذهبی استفاده از پوشش اسلامی برای زنان مسلمان است که در برخی کشورهای غربی آزادی زنان مسلمان به دلیل رعایت این پوشش نقض میشود و بعضا منجر به محرومیت آنها از تحصیل، اشتغال و... شده است، به گونهای که آنها را به اجبار بین حفظ ارزشهای دینی و یا ادامه شرایط مناسب شغلی و تحصیلی برای ادامه زندگی مادی خویش مخیر میکنند، نگرانی شدید دیگر ما توجیه حمله به نمادهای مقدس مسلمانان مانند مساجد و اهانت به قرآن کریم به بهانه آزادی بیان توسط برخی مقامات دولتهای غربی است. اگر آزادی بیان جزو آزادیهای بنیادین بشر باشد، عقیده و مذهب و متعلقات آن از جمله آزادی انجام مناسک مذهبی نیز از جمله حقوق و آزادیهای غیرقابل انکار بشر است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم تصریح کرد: نظر ما این است که در شرایط حاضر با توجه به اوج گیری برخی تحرکات افراطی در شماری از کشورهای مدعی دموکراسی و آزادی خواهی در جهان و با کمال تاسف حمایت برخی دولتمردان غربی از این پدیده شرم آور بایسته است سمت و سوی گفتمان در خصوص این معضل جدی یعنی تحدید شدید آزادیهای اصولی شناخته شده توسط حقوق بینالملل از سوی نظامهای داعیه دار آزادی بشر متمرکز باشد تا بدین ترتیب این نظامهای سکولار که غالباً به گونه ای حق به جانب به اشتباه خود را تنها گفتمان مشروع آزادی طلبی و آزادی خواهی در جهان معرفی میکنند، نسبت به شناسایی واقعی تنوع زندگی در عمل و نه در حرف ورود کنند.
وی ادامه داد: گرایش به دین و خداوند در نهاد همه انسان ها وجود دارد، مطابق قوانین اسلامی همه اقلیت های دینی مورد احترام هستند، پیامبر اسلام (ص) در دفاع از پیروان ادیان الهی دیگر تأکید می کند هر کس پیرو دینی دیگر که در جامعه اسلامی زندگی می کند را بیازارد، من دشمن او در قیامت خواهم بود. جانشین او علی ابن ابیطالب (ع) نیز وقتی خلخال از پای یک زن یهودی توسط شورشیان و متجاوزان بیرون کشیده می شود و فریاد برآورد، می فرماید اگر مسلمانی از غصه این درد و رنج بمیرد، رواست.
نماینده مردم در مجلس یازدهم با تأکید براینکه در جمهوری اسلامی ایران پیروان همه ادیان در انجام باورهای خود آزاد و از حقوق شهروندی برخوردارند و حتی دارای نماینده در پارلمان ایران هستند، گفت: علاوه بر این تجربه مهمتر اینکه در بین همه کشورهای اسلامی که فرقه های مختلف اهل سنت و شیعه در آن وجود دارد، جمهوری اسلامی ایران سازمانی به اسم مجمع تقریب جهانی مذاهب اسلامی را پدید آورده و علاوه بر جلسات دیگر در طول سال در سالروز تولد پیامبر اسلام (ص) از بیش از 200 نفر از علما و سیاسیون جهان اسلام از فرقه های گوناگون دعوت می شود و بر وحدت میان همه و تحمل پذیری و داشتن زندگی مسالمت آمیز تاکید می کند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: برای نمونه یکی از مصـادیق بارز آزادی مذهب، آزادی پاییندی به شـعائر مذهبی است. میدانیم در مورد مسلمانان یکی از مهمترین شعائر مذهبی استفاده از پوشش اسلامی برای زنان مسلمان است که در برخی کشورهای غربی آزادی زنان مسلمان به دلیل رعایت این پوشش نقض میشود و بعضا منجر به محرومیت آنها از تحصیل، اشتغال و .. شده است به گونه ای که آنها را به اجبار بین حفظ ارزشهای دینی و یا ادامه شرایط مناسب شغلی و تحصیلی خود برای ادامه زندگی مادی خویش مخیر میکنند. نگرانی شدید دیگر ما توجیه حمله به نمادهای مقدس مسلمانان مانند مساجد و اهانت به قرآن کریم به بهانه آزادی بیان توسط برخی مقامات دولتهای غربی است.
وی تصریح کرد: اگر آزادی بیان جزء آزادی های بنیادین بشر باشد عقیده و مذهب و متعلقات آن از جمله آزادی انجام مناسک مذهبی نیز از جمله حقوق و آزادیهای غیرقابل انکار بشر است.
نبویان در ادامه یادآور شد: نظر ما این است که در شرایط حاضر با توجه به اوج گیری برخی تحرکات افراطی در شماری از کشورهای مدعی دموکراسی و آزادی خواهی در جهان و با کمال تاسف حمایت برخی دولتمردان غربی از این پدیده شرم آور بایسته است سمت و سوی گفتمان این مذاهب و نیز گفتمان بین مذاهب با نظام های سکولار بر این معضل جدی یعنی تحدید شدید آزادیهای اصولی شناخته شده توسط حقوق بین الملل و حقوق بشر بین المللی از سوی نظامهای داعیه دار آزادی بشر متمرکز باشد تا بدین ترتیب این نظامهای سکولار که غالباً به گونهای حق به جانب به اشتباه خود را تنها گفتمان مشروع آزادی طلبی و آزادی خواهی در جهان معرفی میکنند نسبت به شناسایی واقعی تنوع زندگی در عمل و نه در حرف ورود کنند./
پایان پیام